امین جامعه(هفته نامه ناجا):مرکز اجراییات، از حوزه‌های خدماتی، انتظامی پلیس راهنمایی و رانندگی کشور است که نظارت به کل عملکرد واحدهای اجراییات در سطح کشور و بررسی و رسیدگی به مجموعه جرایم و تخلفات رانندگی و ثبت آنها در سامانه اجراییات را برعهده دارد.


این مرکز از بخش‌های مهمی است که به طور مستقیم با مردم در ارتباط است. به طوری که حجم بالای مراجعان و برنامه‌ریزی دقیق برای پاسخگویی مناسب به نیازهای مردم از مشخصه‌های ملموس آن است.


برای آشنایی هر چه بیشتر با نحوه خدمات‌رسانی مرکز اجراییات به مردم و برنامه‌های جدید این مرکز در سال جاری گفت‌وگویی را با سرهنگ علیرضا جهانگیری، رییس مرکز اجراییات پلیس راهور انجام دادیم که خواندن آن به خصوص برای رانندگان خالی از لطف نیست.
به عنوان نخستین سوال از شرح وظایف مرکز اجراییات برایمان بگویید.


وظیفه ذاتی مرکز اجراییات در ساختار سازمان پلیس راهور ناجا جمع‌‌کننده عملکرد کلیه اقدامات کاربران ترافیک است. کسی که گواهینامه گرفته و مجوز رانندگی دریافت می‌کند و یا کسی که خودرواش را پلاک‌گذاری می‌کند و در چرخه ترافیک مجوز تردد پیدا می‌کند، بعد از آن در حوزه اجراییات قرار می‌گیرد. به گونه‌یی که هر تخلفی انجام دهد و یا هر اقدامی برخلاف نظم و انضباط ترافیکی از او سربزند، همه در سامانه اجراییات ثبت می‌شود. شناسایی متخلفان وعوامل مزاحم ترافیکی و برخورد با آنان نیز برعهده ما است.


در مورد نحوه برخورد با متخلفان ترافیکی بیشتر توضیح می‌دهید؟


برخورد با عوامل مزاحم در ترافیک براساس اختیاراتی است که قانونگذار به پلیس تفویض کرده که یکی از این موارد صدور قبض جریمه است. توقیف وسایل نقلیه، سلب اعتبار از گواهینامه و سلب اعتبار از پلاک واگذار شده از جمله موارد دیگری است که پلیس می‌تواند از آن برای برخورد با متخلفان ترافیکی استفاده کند. البته از سال گذشته نیز معرفی رانندگانی که تخلفات حادثه‌ساز مرتکب می‌شوند به دستگاه قضایی آغاز شده است.


چند درصد رانندگان مرتکب تخلف و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می‌شوند؟


اکثر کسانی که در چرخه ترافیک به عنوان راننده حضور دارند مقید به رعایت قانون و مقررات هستند. فقط عده قلیلی به عنوان راننده متخلف قوانین را رعایت نمی‌کنند. پلیس نیز مکلف است برابر قانون با این افراد برخورد کند. این برخوردها نیز در اجراییات نمود و بروز پیدا می‌کند. رویکرد مرکز اجراییات رضایتمندی اکثریت مردم و نهادینه شدن نظم و انضباط در ترافیک است و در این راه بدون هیچ اغماضی با رانندگان متخلف برخورد می‌کند.


چند مورد جریمه در قوانین راهنمایی و رانندگی پیش‌بینی شده و آیا تصمیمی برای افزایش جریمه‌ها دارید؟


در جدول اخذ جرایم که مصوبه هیات دولت است 171 کد تخلف پیش‌بینی شده که قابل اصلاح است و ما پیشنهاد اصلاح برخی از کدها را داده‌ایم. در مورد افزایش جریمه‌ها نیز دستگاه‌های ذیربط و کمیسیون‌های مرتبط بر اساس نیاز جامعه و وضعیت تخلفات تصمیم می‌گیرند که جریمه را کم یا زیاد کنند که این امر نیز مستلزم انجام کار کارشناسی است.


به نظر شما صدور این جریمه‌ها، تا چه حد در زمینه کاهش تخلفات رانندگی تاثیرگذار است؟


هر کسی که وارد حوزه خدمات و عملیات پلیس راهور می‌شود باید گواهی رفتاری از اجراییات دریافت کند که این گواهی رفتاری همان صورت وضعیت تخلفاتش است و براساس آن می‌توان تشخیص داد که این فرد چقدر مقید به رعایت قوانین است.


متاسفانه در جامعه ما خیلی به وضعیت تخلفات رانندگی که توسط برخی رانندگان صورت می‌گیرد، توجه نشده و از کارنامه رفتار ترافیکی افراد استفاده بهینه نمی‌شود. راننده صورت وضعیت را صرفاً برای پرداخت جریمه‌اش به خزانه دولت که حتی یک ریال آن نیز به حساب نیروی انتظامی واریز نمی‌شود،‌ دریافت می‌کند.


در صورتی که اگر همانگونه که موقع استخدام هر فردی از او گواهی عدم سوءپیشینه دریافت می‌شود، گواهی رفتار ترافیکی وی که همان برگه صورت وضعیتش است نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد و در سپردن مسوولیت به او میزان التزام او به قوانین ترافیکی لحاظ شود، آنگاه بیش از پیش شاهد کاهش تخلفات رانندگی خواهیم بود. این را هم بگویم که خیلی‌ها این تصور را دارند که با پرداخت جریمه اطلاعات مربوط به تخلفاتشان نیز از بین می‌رود. درصورتی که این طور نیست و یک بانک اطلاعاتی با ظرفیت 90میلیون رکورد داریم که همه تخلفاتی که یک راننده مرتکب می‌شود در آن ثبت شده و قابل ارایه است.


هم‌اکنون ثبت اطلاعات مربوط به تخلفات رانندگی به چه نحوی صورت می‌گیرد؟


ثبت تخلفات همچنان به صورت سنتی انجام می‌گیرد و کاربران ما با استفاده از قبض جریمه تخلفات رانندگی را ثبت می‌کنند. کاربران ما در بازه زمانی 5روزه در سامانه اجراییات در پایگاه‌های محلی اطلاعات را به دیتای مرکزی ارسال می‌کنند و دیتای مرکزی اطلاعات واصل شده را با دیتای شماره‌گذاری مطابقت داده و کارهای فیلترینگ را انجام می‌دهد. سپس اطلاعات صحیح و قابل‌ثبت را به سامانه اجراییات منتقل می‌کند و صورت وضعیت رانندگان نیز در بازه زمانی کمتر از 10روز صادر می‌شود.


از مهمترین برنامه‌های کاری مرکز اجراییات در سال جاری را بگویید.
امسال سیستم اجراییات را به سمت و سوی نوآوری و شکوفایی سوق خواهیم داد تا کارها را از وضعیت سنتی خارج کنیم. یکی از مهمترین برنامه‌های ما در سال جاری ثبت و وصول جرایم به صورت الکترونیکی است و در تلاش هستیم، زمینه این اقدامات را فراهم کنیم. برای ثبت الکترونیکی تخلفات، دستگاه‌هایی به نام PDA (رایانه دستی) را آماده کرده‌ایم که در اختیار کاربران ما قرار خواهد گرفت و جایگزین دفترچه برگه جریمه خواهد شد. کاربر ما مشخصات خودرو و نوع تخلف را در این دستگاه‌ها ثبت کرده و سپس به دنیای مرکزی ارسال خواهد کرد. با استفاده از این دستگاه‌ها میزان خطاها کاهش خواهد یافت و مدت زمان مربوط به صدور صورت وضعیت‌ها نیز به حداقل ممکن خواهد رسید. استفاده از این دستگاه‌ها به صورت پایلوت در تهران بزرگ و جاده سمنان- مشهد آغاز شده و باید امسال 50درصد از کاربرانمان را به این دستگاه‌ها مجهز کنیم. برای وصول جرایم به صورت الکترونیکی نیز با فراهم شدن مقدمات لازم این کار از طریق اینترنت، خودپردازها و تلفنبانک‌ صورت خواهد گرفت و هم‌اکنون به دنبال انجام هماهنگی‌های لازم هستیم تا این اقدامات عملیاتی شود.


همچنین همانگونه که می‌دانید مردم با استفاده از سامانه پیامک ما به شماره 30005151 به صورت شبانه‌روزی تعداد تخلف و میزان مبلغ تخلفاتشان را می‌توانند استعلام کنند. در تلاش هستیم تا اطلاعات بیشتری را نیز از این طریق به اطلاع مردم برسانیم.


یکی دیگر از اقداماتی که به دنبال محقق کردن آن هستیم، این است که قبوض جرایم را در یک بازه زمانی به محل سکونت مالک خودرو ارسال کنیم.


باتوجه به اینکه امسال از سوی فرماندهی ناجا سال پیشگیری نامگذاری شده، ما با رانندگان متخلف به شدت برخورد خواهیم کرد. بدون اینکه با سمت افراد کاری داشته باشیم، چون اگر قانون اجرا شود، همه بهره‌مند می‌شوند و اگر اجرا نشود، همه متضرر می‌شوند. در این رابطه با مراجع قضایی و شوراهای حل اختلاف نیز بسیار هماهنگ هستیم و برخوردهای قاطعی با رانندگان متخلف خواهیم داشت. هیچ راننده متخلفی به هیچ عنوان نباید احساس امنیت کند تا به حقوق دیگران تعدی کند.


برنامه دیگری که امسال در دستور کارمان قرار دارد راه‌اندازی سایت «شرمندگی» است که در این سایت اسامی رانندگان متخلف قرار خواهد گرفت.


در طول سال گذشته چند مورد تخلف را ثبت کردید و بیشترین تخلفات و جرایم به چه مواردی مربوط می‌شود؟


سال گذشته 42میلیون تخلف در کل کشور به ثبت رسید. بیشترین تخلفی که در کشور صورت می‌گیرد، تعدی به گذرگاه عابر پیاده است. در مورد جریمه‌های صادر شده نیز بیشترین مورد را جریمه‌های مربوط به نبستن کمربند ایمنی با یک میلیون و 582هزار و 97مورد به خود اختصاص داد.


در بین خودروها نیز بیشترین تعداد تخلف را راننده یک خودروی اتوبوس مرتکب شد. او هزار و دو مورد تخلف انجام داد و 12میلیون تومان نیز جریمه پرداخت کرد.


بیشترین جریمه نیز برای یک خودروی سواری به مبلغ 14میلیون تومان صادر شده که هم‌اکنون این خودرو در پارکینگ است.


نحوه برخوردتان با خودروهای دولتی که تخلف می‌کنند، ‌چگونه است؟


آیین‌نامه اجرایی نحوه استفاده از خودروهای دولتی، راهور را مکلف کرده که مشابه با سایر وسایل نقلیه نیز با خودروهای دولتی متخلف برخورد کند. برای ما خودروهای دولتی، نظامی، انتظامی و دیپلماتیک هیچ فرقی با خودروهای دیگر ندارند.


ما تخلفات خودروهای دولتی را احصاء و در اختیار وزارت اقتصاد قرار می‌دهیم و این وزارتخانه با احضار راننده متخلف به کمیسیون رسیدگی به تخلفات با او برخورد می‌کند.


در بین خودروهای دولتی نیز بیشترین تخلف را راننده یکی از سازمان‌ها با 7میلیون تومان جریمه،‌ انجام داده که مشخصات او را به کمیسیون مورد اشاره اعلام کرده‌ایم تا ضمن برخورد با او مبلغ جریمه از او وصول شود.


به نظر شما چه عواملی در بروز تخلفات رانندگی تاثیرگذار است؟
علت اصلی تخلفات فقدان آموزش است. آموزش باید مستمر و با محتوا باشد که هزینه‌های آن را نیز متولیان امر باید بپردازند. پلیس متولی این امر نیست.


ما مجری مقررات و قوانین هستیم و سازمان‌های دیگر متولی امر آموزش هستند اما با این حال نیروی انتظامی در زمینه آموزش نیز اقدامات چشمگیر و قابل قبولی انجام داده است.


در پایان بفرمایید برای بهبود نحوه برخورد کاربران اخطاریه‌نویس اجراییات با مردم چه اقداماتی انجام داده‌اید؟


برخورد پلیس با مردم یک رفتار اجتماعی است. همانگونه که ما در زمینه مسایل ترافیکی به مردم آموزش می‌دهیم، برای ماموران پلیس نیز آموزش‌های لازم در زمینه‌های مختلف درنظر گرفته‌ایم.


هم‌اکنون کارگاه‌های آموزش رفتاری پرسنل ما به طور مرتب برگزار می‌شود و بازدیدهای دوره‌یی و تخصصی نیز از استان‌ها صورت می‌گیرد و نظارت کافی روی نحوه برخورد و اعمال مقررات و قوانین توسط کاربران اخطاریه‌نویس وجود دارد. همکاران ما امروز محترمانه جریمه می‌کنند، محترمانه خودروها را به پارکینگ منتقل می‌کنند و محترمانه جریمه را وصول می‌کنند.



تاريخ : | | نویسنده : etresobh |
رپورتاژ
دوره آموزشی سقف های کشسان و کفپوش های سه بعدی
انتخاب جراح بینی - بهترین جراح بینی
شناخت کلی از محصولات فلزی و انواع آن
همه چیز درباره جراحی زیبایی بینی
جراحی زیبایی سینه و پروتز
حمل نخاله در تهران
جشن عروسی
آیا گنج یاب ها شبیه فلزیاب و طلایاب هستند؟ - شرکت فلزیاب تیوا
دوربین مداربسته دیجی همکار
بهترین راه استفاده از خدمات لیزر
میز و صندلی تالاری
پذیرش مقاله در مجلات معتبر ISI و اسکوپوس
پاسخ به 7 سوال رایج در مورد عصب کشی دندان
چاپ کتاب در یک ماه با هزینه زیر یک میلیون تومان
معرفی دینگ و ذکر تفاوت‌ها
روغن خراطین اصل
زمان دقیق شرف الشمس در سال ۹۷ چه زمانی است؟
تاریخچه تغییر سرمربی در تیم استقلال تهران
فروشگاه اسباب بازی بازیجو
کیسه پرکن

لینک های مفید
تور مسافرتی | خودرو | تور استانبول | آموزش کفپوش سه بعدی |

قدرت گرفته از : پانا بلاگ


.: :.